Οι αγορές από διεθνείς πλατφόρμες όπως η Temu, η Shein και η AliExpress έχουν μετατραπεί σε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας για εκατομμύρια Έλληνες και Ευρωπαίους καταναλωτές. Η δυνατότητα απόκτησης προϊόντων σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, συχνά με δωρεάν αποστολή, έχει δημιουργήσει μια νέα καταναλωτική συνήθεια. Ωστόσο, αυτή η εποχή φτάνει στο τέλος της.
Προτάσεις συνεργασίας
Τα νέα άρθρα του PCsteps
Γίνε VIP μέλος στο PCSteps
Το Τέλος της “Εποχής των Φθηνών”
Από τις αρχές του 2026 αλλάζει ριζικά το καθεστώς για τα μικρό δέματα που έρχονται από τρίτες χώρες προς την ΕΕ – άρα και προς την Ελλάδα. Αν είμαστε από αυτούς που ψωνίζουν συχνά από Temu, Shein, Banggood, Trendyol, ή ψάχνουμε φθηνά gadgets από Κίνα μέσω e‑shops και marketplaces τύπου eBay, AliExpress, κλπ, οι αλλαγές μας αφορούν άμεσα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σε μια σαρωτική μεταρρύθμιση του τελωνειακού της κώδικα, καταργώντας το αφορολόγητο όριο των 150 ευρώ για δέματα από τρίτες χώρες. Με απλά λόγια: το «παράθυρο» που επέτρεπε σήμερα σε αμέτρητα φθηνά πακέτα να περνούν χωρίς δασμούς, κλείνει.
Η αλλαγή αυτή ήρθε με πρωτοβουλία της Ελλάδας και της Γαλλίας, οι οποίες πρωτοστάτησαν και πίεσαν για την ταχύτερη εφαρμογή των μέτρων. Το αρχικό σχέδιο της Κομισιόν προέβλεπε αυτές τις δραστικές αλλαγές για το 2028.

Ας δούμε λοιπόν τι αλλάζει για καταναλωτές, για πλατφόρμες τύπου Temu/Shein, αλλά και για ελληνικά και ευρωπαϊκά e‑shops, εστιάζοντας περισσότερο στα προϊόντα τεχνολογίας.
Τι αλλάζει για τα e-shops εξωτερικού
Οι δημοφιλείς πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως Temu, Shein, Banggood, Trendyol, κ.α, έχουν βασίσει την επιτυχία τους σε δύο στοιχεία:
- Εξαιρετικά χαμηλές τιμές προϊόντων.
- Δωρεάν ή πολύ φθηνή αποστολή δεμάτων, κυρίως μικρών πακέτων.
Μέχρι σήμερα, τα δέματα που εισάγονταν στην ΕΕ από τρίτες χώρες και είχαν αξία κάτω των 150 ευρώ εξαιρούνταν από την επιβολή τελωνειακών δασμών. Αν και ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) έπρεπε θεωρητικά να καταβάλλεται, συχνά και αυτό παρακάμπτονταν είτε μέσω υποτιμολόγησης των προϊόντων, είτε μέσω άλλων πρακτικών.
Με το νέο καθεστώς:
- Κάθε δέμα, ανεξαρτήτως αξίας, θα περνά από τελωνειακό έλεγχο.
- Θα επιβάλλονται δασμοί και ένα τέλος διεκπεραίωσης περίπου 2 ευρώ ανά πακέτο.
- Οι πλατφόρμες εκτός ΕΕ θα πρέπει να προσαρμόσουν τις τιμολογιακές τους πολιτικές, κάτι που θα αυξάνει τις τελικές τιμές και θα περιορίζει τις δωρεάν αποστολές.

Αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα για την εφοδιαστική αλυσίδα τους, καθώς οι καθυστερήσεις και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη, μαζί με την ανάγκη για προσαρμογή στα τελωνειακά συστήματα της ΕΕ, θα επηρεάσουν την εμπειρία του καταναλωτή.
Τι αλλάζει για τον καταναλωτή
Για εμάς τους Έλληνες καταναλωτές, οι αλλαγές θα είναι εμφανείς και ενδεχομένως δυσάρεστες, βάσει των όσων είχαμε συνηθίσει όλα αυτά τα χρόνια. Οι νέοι κανόνες καθιστούν τις μικρές, μεμονωμένες αγορές σχεδόν ασύμφορες, καθώς χάνεται το πλεονέκτημα της χαμηλής τιμής.
Αύξηση κόστους: Ακόμη και για πολύ φθηνά προϊόντα, όπως κάρτες μνήμης, USB sticks, ή ειδικά καλώδια αξίας 5-10 ευρώ, η επιβολή ενός σταθερού τέλους δύο ευρώ και των δασμών θα είναι δυσανάλογη.
Για παράδειγμα, φθηνό gadget – καλώδιο USB‑C με τιμή 5 ευρώ. Σήμερα πληρώνουμε 5€ + ΦΠΑ (αν το χρεώσει η πλατφόρμα), με δωρεάν ή ελάχιστα μεταφορικά. Καμία άλλη επιβάρυνση
Με τα νέα μέτρα, δηλαδή τον δασμό και το τέλος, ένα καλώδιο των 5€ μπορεί να μας κοστίσει 7-8€, καθιστώντας το λιγότερο ελκυστικό σε σχέση με ένα αντίστοιχο από ελληνικό e‑shop με άμεση παράδοση.
Καθυστέρηση παραδόσεων: Ο τελωνειακός έλεγχος θα προσθέτει χρόνο στη διαδικασία. Ένα πακέτο που έφτανε σε 10 ημέρες μπορεί να χρειάζεται τον διπλάσιο χρόνο.

Ποιοι επηρεάζονται περισσότερο;
- Καταναλωτές με χαμηλότερα εισοδήματα, που «κυνηγούν» τις πολύ χαμηλές τιμές, θα νιώσουν την επιβάρυνση πιο έντονα.
- Όσοι κάνουν πολλές μικρές παραγγελίες (π.χ. 5–10 φθηνά tech αξεσουάρ ανά περιόδους) θα επιβαρυνθούν από τα πολλαπλά handling fees.
- Η συμπεριφορά αγοραστή -πωλητή: Συμφέρει μόνο μία μεγαλύτερη, συγκεντρωτική παραγγελία αντί για πολλά σπασμένα πακέτα, και οι πλατφόρμες ίσως προσαρμόσουν τον τρόπο αποστολής.
Τα ελληνικά e-shops
Για τα εγχώρια και ευρωπαϊκά e‑shops, οι νέοι κανόνες είναι σε μεγάλο βαθμό καλά νέα:
- Οι όροι ανταγωνισμού γίνονται πιο ισότιμοι απέναντι στους εξ ανατολής παίκτες.
- Τα πολύ φθηνά, άμεσα εισαγόμενα προϊόντα δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν δασμών, με αποτέλεσμα: μικρότερη διαφορά τιμής,
μεγαλύτερη αξία στην εγγύηση, την υποστήριξη, τις επιστροφές, και την ταχύτερη παράδοση που προσφέρουν τα ευρωπαϊκά καταστήματα. - Οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου – που εδώ και χρόνια βλέπουν τις πωλήσεις να «φεύγουν» σε πλατφόρμες τρίτων χωρών – αποκτούν ξανά χώρο να αναπνεύσουν.

Ωστόσο, συνολικά η αγορά θα πρέπει να προσαρμοστεί:
- Ταχυμεταφορές, ταχυδρομεία και τελωνεία θα φορτωθούν με νέα κόστη και πολύ περισσότερη δουλειά.
- Είναι κρίσιμο ο σχεδιασμός του «τέλους διαχείρισης» και των διαδικασιών να γίνει ισορροπημένα, ώστε: να μη στραγγαλίσει τον μικροκαταναλωτή,
αλλά ούτε να αφήσει ξανά «κερκόπορτες» για μαζική φοροδιαφυγή.
Τι να κάνω ως tech καταναλωτής από τώρα
- Λαμβάνω υπόψη μου το τέλος διεκπεραίωσης: από ένα σημείο και μετά δεν θα έχει νόημα να αγοράζω εξωφρενικά φθηνά tech αξεσουάρ ανά ένα κομμάτι.
- Συγκρίνω τελικές τιμές (με ΦΠΑ, δασμούς, fees) με ελληνικά/ευρωπαϊκά e‑shops, ειδικά για προϊόντα 30–80€.
- Δίνω αξία στην εγγύηση & υποστήριξη: Για πιο ακριβά gadgets μπορεί να με συμφέρει πλέον η αγορά εντός Ελλάδος ή ΕΕ.
- Παρακολουθώ τις επίσημες ανακοινώσεις: Το ακριβές ύψος των τελών και οι λεπτομέρειες εφαρμογής θα κλειδώσουν πολιτικά την επόμενη περίοδο.

Είναι γεγονός πλέον, ότι αυτή η εξέλιξη για τον τεχνολογικό κόσμο, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς οι ρυθμιστικές αποφάσεις μπορούν να αλλάξουν ριζικά το οικοσύστημα του ηλεκτρονικού εμπορίου και να επηρεάσουν την καθημερινότητα εκατομμυρίων χρηστών.
Ποια είναι η γνώμη σας για τις αλλαγές στην αποστολή δεμάτων;
Αν σας γεννήθηκαν απορίες, μπορείτε να μας γράψετε στις Ερωτήσεις. Εναλλακτικά, αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψη σας για το θέμα, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια στο σχετικό post του άρθρου στη σελίδα μας στο Facebook.
